Projekt 4.1.2 PO KL pt. ?Chemik technolog ? inżynier z przyszłością?
realizowany na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki

 

Cel główny projektu

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności kształcenia na kierunku Technologia Chemiczna na WIMiC oraz wzrost liczby studentów rozpoczynających VII semestr studiów inżynierskich poprzez realizacje programu stypendialnego i wyrównawczego, wzbogacenie i dostosowanie do potrzeb gospodarki oferty dydaktycznej oraz wsparcie dla studentów niepełnosprawnych w okresie od 01.09.2012 do 31.12.2015.

Charakterystyka projektu

Przedmiotem projektu jest wsparcie dla studentów kierunku Technologia chemiczna studiów stacjonarnych I stopnia studiów inżynierskich na Wydziale inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH. Wsparciem objęci będą studenci zarekrutowani w roku 2012. Akademia Górniczo-Hutnicza to jedna z najlepszych uczelni technicznych w kraju, kształcąca inżynierów/specjalistów dla przemysłu. Elementem strategii AGH jest dostosowanie form i poziomu kształcenia do aktualnych i przyszłych potrzeb rynku pracy. Przemysł materiałów budowlanych, ceramiczny (ceramika szlachetna, techniczna, materiały ogniotrwałe) i szklarski od lat jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się przemysłów w Polsce. Naturalną tego konsekwencją jest wzrost liczby miejsc pracy i większe zapotrzebowanie na inżynierów, posiadających specjalistyczną wiedzę w tym zakresie. WIMiC AGH jako jedyny wydział w Polsce kształci przyszłych absolwentów dla potrzeb szerokorozumianego przemysłu ceramicznego w Polsce, jak i w Europie. Polski przemysł ceramiczny (ceramiki szlachetnej i technicznej) należy do wiodących w Europie. Istotną rolę w gospodarce (udział w PKB na poziomie 6-8% w ostatnich latach) zajmuje przemysł materiałów budowlanych. To właśnie przemysł materiałów budowlanych., ceramiczny i szklarski są głównymi ?odbiorcami? absolwentów kierunku TCh na WIMiC AGH. Wyniki badania ewaluacyjnego ex-ante, dot. zapotrzebowania gospodarki na absolwentów szkół wyższych kierunków matematycznych, przyrodniczych i technicznych wskazują, że na obszarze kraju istnieje zapotrzebowanie na absolwentów kierunku TCh. Wg badań TNS OBOP ponad 60% przedsiębiorstw deklaruje braki kadry inż. Wg prognoz w 2015 r. może brakować nawet 46 tys. inżynierów. Prognozy Europejskiego Centrum Rozwoju i Kształcenia Zawodowego pokazują, że do 2015 r. gospodarka europejska wygeneruje dodatkowo 1,5 mln. miejsc pracy w zawodach wymagających kompetencji inżynierskich. Rozwój firm branż ceramicznej, budowlanej i szklarskiej, zarówno w kraju jak i zagranicą gwarantuje rynek pracy dla absolwentów kierunku TCh na WIMiC AGH. Badania prowadzone wśród studentów, absolwentów i pracodawców ujawniają liczne problemy polskich uczelni technicznych: zmniejszenie zainteresowania studiami technicznymi, istotnymi dla GOW, obniżenie poziomu kandydatów na studia techniczne, wzrost ilości osób nie kontynuujących nauki po I roku, brak umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce zawodowej, pracy w grupie, niewystarczającego powiązania wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami, problemy z rozpoczęciem lub kontynuowaniem studiów przez uzdolnione osoby z rodzin o niewielkich dochodach, pochodzących z obszarów wiejskich i osób niepełnosprawnych (zadanie „Wsparcie dla studentów niepełnosprawnych”).

W ramach projektu przewidziano konkretne działania mające na celu przeciwdziałanie w/w problemom.

Przewiduje się, że projekt będzie miał pozytywny wpływ także na pracodawców zawłaszcza branż ceramicznej, materiałów budowlanych i szklarskiej. Wpłynie pozytywnie na władze kraju/regionu i inwestorów poprzez dostęp do wysoko wykwalifikowanych pracowników i zasobów kadrowych posiadających umiejętności pracy zespołowej, o dużej świadomości proekologicznej i działalności prowadzącej do zrównoważonego rozwoju, ze znajomością specjalistycznego języka angielskiego – gotowych do współpracy międzynarodowej.

Projekt ?Chemik technolog ? inżynier z przyszłością? jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego poddziałanie 4.1.2 „Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”.